Edited by:
Adriano Pedrosa e Isabella Rjeille
Texts by:
Adriano Pedrosa, André Mesquita, Amanda Carneiro, Clarissa Diniz, Fernando Oliva, Glaucea Helena de Britto, Guilherme Giufrida, Isabella Rjeille, Lilia Moritz Schwarcz, Sandra Benites e Tomás Toledo
Capa-dura [hardcover], 20,5x27,5cm, 404p, 384 imagens [images], bilíngue [bilingual] (POR/ENG), MASP, 2022
R$ 175,00
ISBN 978-65-5777-028-3
<p><b>ATENÇÃO</b> O projeto gráfico desta publicação inclui a lombada exposta com costura aparente. [The graphic design of this publication includes an exposed spine with exposed seams.]<br /> <br /> Histórias brasileiras acompanha a exposição coletiva de mesmo título realizada no Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand (MASP) no ano em que se completa 200 anos da independência do Brasil e 100 anos da Semana de Arte Moderna em São Paulo. O projeto faz parte da série de mostras em torno de diferentes Histórias do MASP, e se insere no contexto de intensa revisão das histórias do Brasil. Quais são os temas, as narrativas, os eventos e as personagens a serem celebrados, estudados e questionados nesse longo e conflituoso processo? Com mais de 300 obras de cerca de 250 artistas e coletivos, do século 15 ao 21, este catálogo reproduz pinturas, desenhos, esculturas, fotografias, vídeos, instalações, jornais, revistas, livros, documentos, bandeiras e mapas incluídos na mostra. O livro segue a divisão da exposição em oito núcleos, cada um introduzido por um texto curatorial: “Bandeiras e mapas”; “Paisagens e trópicos”; “Terra e território”; “Retomadas”; “Rebeliões e revoltas”; “Mitos e ritos”; “Festas”; e “Retratos”. Trata-se de um volume indispensável para quem deseja compreender a arte e a cultura visuais brasileira ao longo dos séculos numa perspectiva mais ampla, diversa e revisionista.<br /> <br /> [Brazilian Histories accompanies a major exhibition held at the Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand (MASP) in the year that marks the 200th anniversary of Brazil’s independence and the 100th anniversary of the famous Week of Modern Art in São Paulo. The project is part of MASP’s series of exhibitions on different histories, and is part of the context of an intense review of the histories of Brazil. What are the themes, narratives, events, and characters to be celebrated, studied, and questioned in this long and conflicting process? With more than 300 works by some 250 artists and collectives, from the fifteenth to the twentieth-first century, this catalog reproduces paintings, drawings, sculptures, photographs, videos, installations, newspapers, magazines, books, documents, flags, and maps included in the show. The book follows the exhibition’s division in eight sections, each one introduced by a curatorial text: “Flags and Maps;” “Landscapes and the Tropics;” “Land and Territory;” “Retakings;” “Rebellions and Revolts;” “Myths and Rites;” “Festivities;” and “Portraits.” This is an indispensable volume for anyone who wants to understand Brazilian visual art and culture over the centuries in a broader, more diverse, and revisionist perspective.]</p>